Kadangkala juga timbul masalah sepasang suami isteri yang pada asalnya mereka bersekedudukan dan melahirkan anak. Selepas itu mereka kahwin. Apabila berlaku penceraian, anak itu menjadi bahan rebutan. Persoalan yang timbul ialah siapakah yang berhak menajaga anak yang tak sah taraf itu?
Menurut seksyen 85 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan menyatakan:
"Penjagaan kanak-kanak tak sah taraf adalah semata-mata pada ibu dan saudara mara ibu."
Ibu itu yang mengandung dan melahirkannya maka ia berhak menjaga dan menafkahkannya. Anak di luar nikah dianggap tidak mempunyai bapa. Oleh itu di luar bidang kuasa lelaki itu untuk membuat tuntutan. Kesahtarafan anak adalah berkait rapat dengan perkahwinan yang sah serta tempohnya untuk melahirkan seseorang anak. Dalam konteks ini seseorang anak yang dilahirkan perlu dinilai samada ianya Anak sah taraf / Anak tak sah taraf. Ini adalah kerana ia mempunyai kesan berbeza dari sudut keturunan, pergaulan dan hak serta kepentingannya.
Pengertian anak tak sah taraf / sah taraf
Anak tak sah taraf anak yang dilahirkan dan perhubungan yang tidak sah di sisi hukum syarak [luar nikah] samada akibat daripada zina atau rogol dan anak tersebut lahir kurang dari enam bulan Hijrah dari tarikh perkahwinan / seseorang anak yang dilahirkan selepas empat tahun pembubaran perkahwinan disebabkan kematian suami / penceraian dan ianya tidak berkahwin semula.
Manakala anak sah taraf adalah anak yang lahir melalui perkahwinan yang sah dan kelahirannya setelah enam bulan hijrah / lebih dari tarikh pernikahan / dilahirkan dalam tempoh empat tahun selepas penceraian dan ianya tidak berkahwin semula.
Siapakah boleh dikaitkan sebagai bapa
Menurut peruntukan Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam [Negeri Selangor] 2003 memperuntukkan bahawa;
"Jika seseorang perempuan yang berkahwin dengan seseorang dengan lelaki melahirkan seorang anak lebih daripada enam bulan qamariah tarikh perkahwinannya itu / dalam masa 4 tahun qamariah selepas perkahwinannya itu dibubarkan sama ada oleh sebab kematian lelaki itu / oleh sebab penceraian dan perempuan itu pula tidak berkahwin semula, maka lelaki itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak itu tetapi lelaki itu boleh dengan cara li'an / kutukan menafikan anak itu sebagai anaknya di hadapan Mahkamah"
Kelahiran lebih 4 tahun selepas pembubaran perkahwinan
Menurut Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 menjelaskan bahawa jika anak itu dilahirkan lebih daripada 4 tahun qamariah selepas perkahwinan itu dibubarkan samada oleh sebab kematian lelaki itu / oleh sebab penceraian lelaki itu tidak boleh disifatkan sebagai bapa anak itu adalah anak lelaki itu.
Kelahiran selepas pengakuan bahawa iddah telah tamat
Jika seorang perempuan yang tidak berkahwin semula membuat satu pengakuan bahawa tempoh iddahnya telah tamat, samada iddah itu adalah oleh sebab kematian / penceraian dan perempuan itu kemudiannya melahirkan seorang anak, maka suami perempuan itu tidak disifatkan sebagai bapa anak itu melainkan jika anak itu telah dilahirkan kurang daripada 4 tahun qamariah dari tarikh perkahwinan itu dibubarkan oleh sebab kematian suaminya itu / oleh sebab penceraian.
Persetubuhan syubhah
Jika seorang lelaki melakukan persetubuhan syubhah dengan seorang perempuan dan kemudiannya perempuan itu melahirkan seorang anak dalam tempoh antara enam bulan qamariah- 4 tahun qamariah selepas persetubuhan itu, maka lelaki itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak itu.
Syarat bagi pengakuan yang sah
Jika seseorang lelaki mengaku seorang yang lain samada dengan nyata/ dengan tersirat, sebagai anaknya yang sah, lelaki itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak itu jika, syarat yang berikut dipenuhi;
a)Tiada seorang lain disifatkan sebagai bapa anak itu.
b) Perbezaan antara umur lelaki itu dengan umur anak itu memunasabahkan pertalian antara mereka sebagai bapa dan anak.
c) Jika anak itu telah akil baligh, di mana dia boleh membuat keputusan, anak itu telah mempersetujui tentang dia diakui sebagai anak.
d) Lelaki dan ibu itu anak mungkin boleh disatukan dengan sah dalam perkahwinan pada masa pembenihan
e) Pengakuan itu bukannya cuma mengakui anak itu sebagai anaknya, bahkan mengakui anak itu sebagai anak sah tarafnya.
f) Lelaki itu adalah berkeupayaan membuat kontrak.
g) Pengakuan itu dibuat dengan tujuan semata-mata untuk memberi kesahtarafan, atau;
h) Pengakuan itu adalah jelas maksudnya dan anak itu adalah diakui sebagai anak kandungnya.
Implikasi dari sudut nasab + penamaan
Jika seseorang anak lahir dan ianya tidak sah taraf, maka anak tersebut tidak boleh dibinkan kepada bapa zina sebaliknya hendaklah dibinkan/dibintikan Abdullah / nama lain Asmaul Husna berpangkalkan Abdul. Anak tak sah taraf juga tidak boleh dibinkan kepada ibunya kerana boleh menimbulkan kesan psikologi kepada anak tersebut apabila anak tersebut dewasa.
Implikasi / kesan dari sudut pergaulan +hubungan
Dari segi perspektif Islam anak tak sah taraf bebas menjalin hubungan / aktiviti seperti apa yang dilakukan oleh kanak-kanak Islam yang sah tarafnya. Pergaulan anak tak sah taraf dengan lelaki yang melakukan persetubuhan dengan ibunya hukumnya adalah sama dengan lelaki asing yang tiada kaitan dengannya kecuali jika tersebut menjadi suami ibunya maka hubungannya adalah seperti ayah tiri.
Perhubungan antara anak tak sah taraf dengan ibunya adalah sama dengan anak sah taraf yang lain. Begitu juga hubungan dengan anak-anak sebelah ibunya yang sah taraf, sama seperti hubungan kekeluargaan lain tetapi perhubungan ini tidak boleh diperluaskan kepada keluarga sebelah bapa yang tidak sah kerana keluarga bapa bukan termasuk ahli keluarganya.
Implikasi dari sudut nafkah
Nafkah / saraan hidup anak tak sah taraf menjadi tenggungjawab ibunya bukan bapa yang tak sah. Ini adalah kerana anak tak sah taraf hanya dinisbahkan kepada ibunya serta keluarganya bukan kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya. (rujuk seksyen 68 Enakmen Keluarga Islam Kedah 1979)
Implikasi dari sudut penjagaan
Penjagaan anak tak sah taraf adalah sama seperti tanggungjawab di dalam memberi nafkah iaitu semata-mata kepada ibudan saudara mara sebelah ibu. Bapa yag tak sah langsung tiada hak ke atas anak tersebut melainkan melalui perintah undang-undang. [sek 73 Enakmen Keluarga Islam Kedah]
Implikasi dari sudut harta pusaka
Anak tak sah taraf tidak terputus hubungan kekeluargaan dengan ibunya. Begitu juga ibu tidak terputus hubungan kekeluargaan dengan ibunya. Begitu juga ibu tidak terputus hubungan kekeluargaan dengan anak tersebut. Oleh yang demikian kedua-duanya saling boleh mewarisi pesaka antara satu sama lain. Sebaliknya seorang anak tak sah taraf tidak boleh mempusakai harta bapanya. Begitu juga bapa tidak boleh mewarisi harta anak tersebut kerana kedua-duanya telah terputus hubungan kekeluargaan.
Implikasi dari sudut kematian
Jika anak tak sah taraf tersebut meninggal dunia sebelum baligh maka agamanya berpandukan kepada agama ibunya. Jika ibunya Islam maka ianya hendaklah diuruskan secara Islam. Jika ibunya bukan beragama Islam maka anak tak sah taraf tersebut dihukum sebagai bukan Islam sekalipun yang menyetubuhi ibunya adalah seorang Islam.
Implikasi dari sudut amal kebajikan
Amal kebajikan anak tak sah taraf samada untuk diri sendiri / untuk masyarakat [fardhu ain/ fardhu kifayah] adalah sama kaedahnya dengan anak sah taraf yang lain. Seorang anak tak sah taraf sebenarnya seorang yang suci dan bersih dari sebarang dosa ibu bapanya.